سفارش تبلیغ
صبا ویژن
داوود در دعاهای خود می گفت : «بارالها !من دوستی تو و دوستی آن که دوستت دارد و کرداری که مرا به دوستی ات می رساند، از تو درخواست می کنم . بارالها !دوستی ات را نزدم محبوب تر از خودم، خانواده ام و آب خُنکْ قرار ده» . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
علی بیدار(68)
لینک دلخواه نویسنده

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :23
کل بازدید :187676
تعداد کل یاداشته ها : 92
103/2/28
4:32 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسن ساعی[17]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

  عزاداری چیست؟

عزاداری از مقوله یاد و ذکر است. یاد کسی که به مصیبتی دچار شده است و یاد کسی که به علل طبیعی و غیر طبیعی از قبیل قتل، حادثه و امثال اینها از دنیا رفته است.

شکی نیست که انسان موجودی است که طبیعتاً فراموشکار است و نسبت به چیزهایی که توجه به آنها برایش مفید است، دچار غفلت می شود. در این مواقع یادآوری و تذکّر آن چیز انسان را از ابتلا به حوادثی برایش مضرّ است نجات می دهد و از آثار خوب توجه به آن چیز مفید، بهره مند می سازذ.

یکی از قوانین مهم خلقت این است که هر چیزی که برای سعادت دنیا و آخرت انسان مفید، لازم و ضروری باشد،غفلت از آن انسان را دچار خسران دنیوی و یا اخروی می کند و به همین دلیل لازم است به هر وسیله ممکن او را متوجه آن چیز مهم کرد و غفلت او را بر طرف ساخت.

غمگین شدن، نارضایتی، تباکی، گریستن، جامه عزا بر تن کردن و ...همگی درجات و یا به بیان دیگر مراتبی از عزاداری اند؛ وسیله ای براى ذکر کسی که به گونه ای از دست داده ایم ، راهی براى شناخت و سازندگی .

                                   ارزش و نقش عزاداری                                    

 موضوع زیارت قبور مطهر و مقدّس معصومین (علیهم السلام) و اولیای دین و نیز توسل به ایشان و سوگواری در ایّام شهادت، همچنین بزرگداشت ایّام میلادشان و یا ایّامی که به نحوی به آن انوار طیبه مربوط است، به خصوص در مورد سیّد الشهدا(ع) ، از مهمترین موضوعاتی است که در فرهنگ اسلام و البته در عقاید شیعی، جایگاه بسیار رفیعی دارد.

هیچ عملی به اندازهء برپایی عزاداری برای امام حسین(ع) در حفظ دین از انحرافات و از هجوم بی امان دشمنان اسلام برای نابودی دین و همچنین توسعه فرهنگ دینی مؤثر نبوده و نیست. می توان چنین مجالسی را مهمترین "وسیله" برای صیانت از کیان دین و جامعه اسلامی و نیز بسط روح دین و دینداری دانست. چه زیبا فرمود رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) :

امام حسین (ع) نجات داد اسلام را، ما برای یک آدمی که نجات داده اسلام را و رفته و کشته شده، هر روز باید گریه کنیم، ما هر روز باید منبر برویم برای حفظ این مکتب. محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. فداکاری سیّدالشهدا (ع) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است. 

(صحیفه نور، ج 8، ص 69)

متأسفانه عزاداری ها با همهء اهمیّت و جایگاه مهمی که دارند، در طول زمان دچار آفات، خطرات و انحرافاتی شده است که این "وسیله" مهم را تا حدودی کمرنگ کرده است.

هیچ دینی و هیچ ملّتی در جهان، چنین "وسیله" قدرتمندی را برای پیشرفت و سعادت در دست ندارد.

با وجود بیان فلسفه عزاداری و نیز شرح زیارت عاشورا در مجالس عزاداری، به نظر می رسد هنوز نتوانسته ایم از این "وسیله" با عظمت استفاده کافی و لازم را برای پیشبرد اهداف مقدّس دین و مبارزه با دشمنان خونین آن بنماییم، باشد که با درک صحیح از این موضوع گامهایی سازنده در جهت پیشرفت اهداف فرهنگ شیعی برداریم و به این فرمایش نورانی امیرالمؤمنین (علیه السلام) عمل کرده باشیم که:

اِذا لَمْ یَکُنْ ما تُریدُ فَاردْ ما یَکونُ:

هر گاه آنچه را می خواهی نیست پس آنچه را که هست بخواه

(غررالحکم، ج3، ص135

 

منبع :http://www.emamhossein.com/

 


  
  

وداع اهالی تئاتر با اکبر رادی

شنبه 8 دی ماه 1386   23:56
ایسنا: پیکر اکبر رادی ، نمایشنامه نویس برجسته ایرانی روز جمعه 7 دی ماه از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.
در این مراسم که جمعی از هنرمندان تئاتر و مسوولان فرهنگی - هنری حضور داشتند؛ ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر ایران طی سخنانی ، گفت: اکبر رادی فقط افتخار تئاتر نیست که افتخار این کشور است و نام او همواره بر جا خواهد ماند. محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدا تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به درگذشت اکبر رادی اعلام کرد و سپس ادامه داد: باید برنامه ریزی هایی انجام شود که هر سال نام این بزرگمرد ادبیات نمایشی به مناسبتی خاص زنده شود، از این رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی اقدامات لازم را برای عملی شدن این طرح انجام خواهند داد.
علی نصیریان هم در مراسم خداحافظی با پیکر اکبر رادی گفت: اکبر رادی از اواخر دهه 30 به عنوان یکی از ارکان نمایشنامه نویسی جدید و معاصر ایران قلمداد می شد. در ادامه مراسم ، صدرالدین شجره به نمایندگی از خانواده اکبر رادی از حضور دوستان و همکاران اکبر رادی تشکر کرد.
به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر اکبر رادی مراسم در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) قطب الدین صادقی و اسماعیل خلج نیز از اکبر رادی گفتند. قطب الدین صادقی با یادآوری شخصیت ویژه او گفت: در فضای فاسد و پر از کینه ای که تئاتر ایران را در برگرفته است ، اکبر رادی چون نوری بود که در این فضا می درخشید.
  منبع: http://news.parseek.com/Url/?id=1967391